Hibaüzenet

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls menu_set_active_trail() függvényben (/web/bacsborsod/iskola/includes/menu.inc 2405 sor).

Határtalanul - Tanulmányi kirándulás Erdélyben

A mi tanulmányi kirándulásunk!

– Készítette: a bácsborsódi 7. osztály! (egy kis segítséggel ;-)

1. 0.      nap

Ültünk az osztályban és vártuk a soron következő órát, ami előtt Cila néni és Feri bácsi bejöttek és közölték a jóhírt!!! Utazunk Erdélybe!!!!!! Yeeee!!! J

1. nap

Indulásunk izgalmakkal teli volt, ugyanis hajnal kettőkor elég nehéz átjutni Katymárról és Bácsborsódról Bácsbokodra. Ez úton is szeretnénk megköszönni Kornél apukájának a fuvart, illetve Mariska néninek a szállást!

Nagyon vártuk már az indulást 2023. április 18 – át. Hajnali 3-kor érkezett a busz Bácsbokodra 4 órakor indultunk meg Bácsalmásról. A 0. éjszakán szinte semmit sem aludtunk, izgultunk, együtt volt az osztály egy része. A buszon néhányan elszenderedtek.

Nagy izgalommal lépük át a határt, mivel az osztály nagy része először járt külföldön.

• Az első megálló – a MOL kutat leszámítva ;-) – az Aradi vesztőhelyen volt. Csalódottan láttuk, hogy a környék teli volt román zászlókkal és az emlékmű köré focipályákat „építettek”. A történelem órákon és a megemlékezések alkalmával valahogy egy nagyobb emlékművet képzeltünk el.
  • A következő megálló a dévai vár volt, ahova sajnos nem mehettünk fel. A vár alatt a szeremlei diákok előadták a Kőműves Kelemenné balladát.
  • A „Királyok vára, a várak királya” Vajdahunyadon elbűvölt bennünket.
  • Gyulafehérváron a román stílusú székesegyházban megkoszorúztuk Hunyadi János feltételezett sírját, valamint Bethlen Gábor fejedelem emléktábláját, akinek a nevéhez Erdély aranykora fűződik.
  • A nagyenyedi kollégium udvarán adóztunk Kőrösi Csoma Sándor Tibetkutató emlékének, aki nagyenyedi diák volt.
  • Este fél 9 felé megérkeztünk Székelyvarságba, a fából készült panzióba, ahol finom vacsorával vártak bennünket.

2. nap

• Az első nap éjjelén nem sokat aludtunk! Nagyon nem esett jól mikor ébresztett a tanárúr bennünket és szólt, hogy menjünk reggelizni, majd indultunk Zetelakára lekvárt kóstolni. Sokféle gyümölcsből készítenek lekvárokat: áfonyából, somból, homoktövisből, feketeribizliből. Mindegyik gyógyító erővel bír.
  • Székelyudvarhelyen megkoszorúztuk a székely hősök szobrát, a Vasszékelyt, valamint II. Rákóczi Ferenc, erdélyi fejedelem mellszobrát. Az Alexandra cukrászdában finom sütit kaptak azok, akik a felkészítő órán a legügyesebbek voltak, vagyis a „Parajdi sóbányászok”.
  • Szelykefürdőn megnéztük a Mini – Erdély kiállítást, utaztunk a Mini gőzösön, Orbán Balázs emlékházában érdekességeket tudtunk meg Erdély történetének írójáról. Sírjánál leróttuk a kegyeletünket. A Székelykapu Múzeum évszámait érdeklődéssel böngésztük.
  • Útban Korond felé, Farkaslakán megkoszorúztuk Tamási Áron síremlékét, felidéztük gondolatát: „Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne.”
  • Korondon érdeklődéssel hallgattuk a taplógombáról szóló előadást. A taplászás kihaló mesterség, lehet, hogy az utódainknak már csak mesélni tudunk róla. Részletes előadást hallgattunk a székelykapukról, ugyancsak Korondon. Egy fazekasműhelyben minden kívánkozó készíthetett magának kerámiát Laci bácsi értő útmutatása mellett.

3. nap

• A 3. nap reggelén olyan korán kukorékolt a kakas, hogy majdnem levágtuk! J Reggeli után ellátogattunk az Elekes Vencel Általános Iskolába, Gyergyóújfaluba. A látogatás vegyes érzelmekkel végződött. Volt benne öröm és bánat is: a helyi diákok örültek a bácsborsódi német önkormányzat focilabdáinak, a barátságos meccsen viszont 6 : 1 – re kikaptak, amit nagyon zokon vettek. Volt, aki sírt is.
  • Túráztunk a Súgó – barlangba, a Békás – szorosban és megnéztük a Gyilkos – tavat. Ez a torlasztó feltehetően néhány évtized múlva eltűnik majd.
  • Későn értünk haza és egyből mentünk vacsorázni, ahol a világ legfinomabb almáspitéje várt bennünket. Az este folyamán valakinek rá kellett jönni, még sincsenek szuper képességei.

4. nap

• Végre egy kicsivel tovább aludhattunk, ami nagyon jól esett mindenkinek! Az este történtek miatt mindenki visszafogott volt ezen a napon. Valahogy lenyugodott a társaság – aggódtunk Doriánért, vártuk a híreket, hogy mi fog történni vele. A parajdi sóbánya elképesztő volt, szívesen maradtunk volna ott még pár órát.
  • Szovátán sétáltunk a Medve – tó körül és felmásztunk egy kilátóba. Helyi idegenvezetőnk bemutatta a környéket és elmesélte a tudnivalókat.

5. nap

• Az 5. nap minden várakozást felülmúlt. Petőfi nyomában jártunk és rengeteg új információval gazdagodtunk!
  • Segesváron megtekintettük mellszobrát, valamint a középkori hangulatot árasztó várban az Óratornyot, Diáklépcsőt, Drakula – házat.
  • A székelyderzsi unitárius erődtemplom érdekes volt a kamráival.
  • Székelykeresztúron megtekintettük Petőfi körtefájának csonkját és az épületet, ahol utolsó éjszakáját töltötte.
  • Fehéregyházán a Petőfi Múzeumban érdekes előadást hallgattunk Petőfi utolsó napjairól. A katonai temetőben megemlékeztünk az elesett honvédekről.
  • Megálltunk azon a helyen az Ispánkútnál, ahol utoljára látták élve Petőfit. Petőfi életének befejezése még sok kérdést tartogat. Lehet, hogy lesz majd közülünk, aki tovább kutatja ezt a témát.

6. nap

• Az utolsó napon tényleg olyan korán kukorékolt az a fránya kakas, hogy meg is kergettük – csak nem értük utol! :-D 3óra 45 perckor volt az ébresztő!!!!
  • Útban Kolozsvár felé felidéztük a Tordai hasadék mondáját.
  • Kolozsváron megnéztük Mátyás szülőházát, a Szent Mihály templomot, a Mátyás szoborcsoportot, valamint a Sárkányölő Szent György szobrot.
  • Megálltunk Királyhágón, Erdély kapujában.
  • Nagyváradon felidéztük Szent László király emlékét a székesegyházban és végig sétáltunk a Kanonok soron. Megidéztük Ady Endrét.
  • Nagyszalontán megkoszorúztuk Arany János szobrát, valamint a Csonka toronynál is helyeztünk el koszorút.

Elképesztő élményben volt részünk, nem tudom, hogy mikor jutunk el ilyen helyekre legközelebb – és ami a legfontosabb – ilyen emberekkel!! A kiránduláson sok új embert ismertünk meg – azóta is tartjuk velük a kapcsolatot! Ezúton szeretnénk megköszönni a tanároknak – legfőképpen Cila néninek és Feri bácsinak – hogy bíztak bennünk és elvittek bennünket Erdélybe.

Letölthető PPT bemutató képekkel ide kattintva érhető el!